Pla d’Igualtat
I Pla per a la igualtat d’oportunitats entre dones i homes
El passat 7 de juny de 2022 va entrar en vigor el Primer Pla d’Igualtat d’Oportunitats entre dones i homes que recull compromisos i mesures encaminades al desenvolupament d’unes relacions laborals basades en la igualtat de tracte i d’oportunitats entre dones i homes, la qualitat en l’ocupació i el respecte per la diversitat.
Agromart Balear S.L es compromet a la implantació del I Pla d’Igualtat per a la igualtat efectiva entre dones i homes i com a principi estratègic de la seva cultura; concedint la igualtat d’oportunitats i equitat, la lluita contra la violència de gènere i el foment de la conciliació de la vida, personal, familiar i laboral, un valor clau en la política de gestió de les persones.
El compromís d’Agromart és promoure i mantenir una cultura de diversitat basada en el respecte i la igualtat d’oportunitats, no discriminar en funció del gènere, cultura, credo, orientació sexual, nacionalitat i identitat. Ens preocupem pel benestar de tota la nostra plantilla.
El Pla d’Igualtat està integrat en els valors i en la cultura d’Agromart i és considerat com un principi fonamental en la gestió dels recursos humans.
La durada d’aquest pla és de 4 anys i serà aplicable a la totalitat de persones treballadores d’Agromart, per això s’han establert unes àrees d’actuación que es detallen a continuación.
ÀREES D’ACTUACIÓ
ÀREA 1 CULTURA I GESTIÓ ORGANITZATIVA
En aquest àmbit l’objectiu és mesurar el grau d’integració del valor de la igualtat d’oportunitats entre dones i homes a dins l’empresa, la implicació en la promoció d’una gestió que fomenti la igualtat, la percepció de les persona que componen la plantilla i com aquesta participa en les mesures d’igualtat que desenvolupa.
ÀREA 2 COMUNICACIÓ I ÚS DEL NO SEXISTA DEL LLENGUATGE
No sols serà important què comuniquem sinó, a més, com ho fem, evitant incoherències que poden sorgir, elaborant millores en igualtat. L’empresa vela per a assegurar que les comunicacions orals, escrites i/o visuals, tant internes com externes, no continguin cap element sexista ni discriminatori.
ÀREA 3 CONDICIONS LABORALS
A fi de respectar l’equitat i d’aprofitar el talent i les competències de dones i homes, s’examinaran les condicions de treball de la plantilla, implicant-se en la promoció de mesures que garanteixin la no discriminació i la igualtat d’oportunitats.
ÀREA 4 INFRAREPRESENTACIÓ FEMENINA
El concepte d’infrarepresentació femenina és fonamental per a visibilitzar els efectes de la discriminació estructural en la societat contra les dones en l’empresa i servirà per a fomentar una major presència femenina, però també per a millorar les seves condicions laborals en general.
ÀREA 5 ACCÉS A L’ORGANITZACIÓ
La política de selecció és la que impregna tots els processos a través dels quals, es realitza l’accés a l’empresa. L’objectiu és orientar aquesta política de tal manera que eviti que el sexe o la situació personal d’algú sigui un condicionant.
ÀREA 6 CLASSIFICACIÓ PROFESSIONAL, RETRIBUCIONS I AUDITORIES RETRIBUTIVES
En la política salarial, l’objectiu és vigilar que la retribució de les persones estigui sempre en funció de criteris objectius, és a dir, que no hi hagi cap mena de variació lligada directament o indirectament al sexe, o situació personal de la persona treballadora. La política salarial va directament lligada a la valoració que es té del treball realitzat i de la responsabilitat assumida i es treballarà per a utilitzar criteris el més objectius possibles.
ÀREA 7 FORMACIÓ INTERNA I/O CONTÍNUA
S’incorporaran mesures i política d’Igualtat d’oportunitats en la formació per a contribuir a una valoració i optimització de les possibilitats de tot el capital humà. Desenvolupar un pla de formació anual plenament enfocat a les necessitats reals de l’empresa i que inclogui la perspectiva de gènere.
ÀREA 8 DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL I PROMOCIÓ
Es tractarà la perspectiva de gènere i la seva importància per a retenir el talent de les persones clau en l’empresa, a fi de contribuir a aconseguir la igualtat efectiva de dones i homes en l’àmbit laboral. S’incentivarà el desenvolupament professional i la promoció de les persones, incentivant el seu sentiment vocacional i l’orgull de pertinença.
ÀREA 9 TEMPS DE TREBALL I CORRESPONSABILITAT
Es milloraran aquelles mesures que l’empresa pot afegir a les que ja posseeix, per a millorar la conciliació, abordant tant aspectes de flexibilitat, com de serveis oferts per a tal fi. Avançar en la consolidació d’una cultura de corresponsabilitat entre els dos sexes en l’atenció de càrregues i incentivar que els permisos o les adaptacions de jornada per a la cura de filles/us o familiars siguin també requerides pels homes
ÀREA 10 PREVENCIÓ DE L’ASSETJAMENT SEXUAL I PER RAONS DE SEXE
Amb la finalitat d’aconseguir menor desigualtat social, s’adquirirà una major sensibilització sobre l’assetjament sexual o per raons de sexe i una prevenció de possibles casos. Fomentar la cultura preventiva de l’assetjament sexual i/o per raó de sexe en tots els àmbits i estaments de l’empresa.
ÀREA 11 SALUT LABORAL DES DE LA PERSPECTIVA DE GÈNERE
Des de la salut laboral s’ha de tenir en compte el fenomen conegut com a “sostre de cristall”, que fa referència a les barreres amb les quals es troben les dones per a accedir a càrrecs de responsabilitat que repercuteix en la salut laboral de les dones.
ÀREA 12 VIOLÈNCIA DE GÈNERE
Es treballarà per a donar suport a la cultura contra la violència de gènere, sensibilitzar a la plantilla i garantir el respecte a la diversitat sexual, difonent i millorant els drets establerts per a les treballadores víctimes de violència de gènere contribuint així, a la seva protecció.
ÀREA 13 COLECTIU LGTBI
L’abordar el col·lectiu LGTBI des d’una perspectiva de sensibilització és necessari perquè tant alts càrrecs, llocs directius, així com també la plantilla de l’empresa prenguin consciència que aquest col·lectiu ha de ser considerat i representat.
OBJECTIUS DEL PLA D’IGUALTAT
L’objectiu principal del Pla és avançar en la igualtat de gènere, incloent per a això, accions que ens duguin a aconseguir la igualtat efectiva entre homes i dones. Per a això s’han establert els següents objectius generals:
- Avançar en la Igualtat d’oportunitats i tracte entre homes i dones i assegurar que la comunicació interna i externa promouen una imatge inclusiva.
- Garantir processos de selecció que compleixin el principi d’igualtat de tracte i oportunitats, i promoure la presència equilibrada entre dones i homes en tots els àmbits de l’empresa.
- Vigilar l’aplicació de la política salarial per a garantir la igualtat retributiva en treballs d’igual valor.
- Sensibilitzar i formar en igualtat de tracte i oportunitats a la plantilla en general i, especialment, al personal relacionat amb l’organització de l’empresa, per a garantir l’objectivitat i la igualtat entre dones i homes i l’objectivitat en tots els processos.
- Fomentar la presència de criteris d’igualtat en tots els processos relatius a l’àrea de promoció.
- Facilitar l’exercici dels drets de conciliació, informant d’ells i fent-los accessibles a tota la plantilla.
- Introduir la perspectiva de gènere en la política de salut laboral i garantir que tota la plantilla gaudeixi d’un entorn de treball lliure de situacions d’assetjament.
- Difondre, aplicar i millorar els drets legalment establerts per a dones víctimes de violència de gènere contribuint així, en major mesura, a la seva protecció.